Enki Bilal

Enki Bilal

Enki Bilal, a właściwie Enes Bilalović, urodził się 7 października 1951 roku w Belgradzie. W wieku 9 lat wraz z rodzicami przeprowadził się do Paryża. Jako czternastolatek spotkał Rene Goscinny'ego, który wyraził podziw dla talentu chłopaka.

W 1971 roku Bilal wygrał konkurs pisma "Pilote". Rok później tygodnik opublikował jego pierwszy komiks zatytułowany Le Boi maudit. Wkrótce rozpoczął współpracę ze scenarzystą Pierrem Christinem, której efektem była seria Legendy naszych czasów (1975-1983), z których nabardziej znane są Falangi Czarnego Porządku i Polowanie, z akcją dziejącą się na początku lat 80. w Bieszczadach. W połowie lat siedemdziesiątych zaczął rysować dla magazynu "Metal Hurlant", na łamach którego ukazał się Eksterminator 17 (1977) do scenariusza Jean-Pierre'a Dionneta. Dwa lata później komiks został wydany w formie albumu przez wydawnictwo Les Humanoides Associes. W tym czasie Bilal zafascynowany był kreską Moebiusa.

W 1980 roku ukazał się autorski album Targi Nieśmiertelnych, który zapoczątkował słynną Trylogię Nikopola (wraz z albumami Kobieta-pułapka i Zimny równik). W tym czasie warstwa plastyczna komiksów Bilala zmieniła się. Artysta porzucił samą kreskę, na rzecz koloru i malarskości. Kolejne komiksy to Tetralogia Potwora (1998-2007) oraz Trylogia Krwotoku (2009-2014): Animal'zJulia & Roem i Kolor powietrza.

Enki Bilal posiada status gwiazdy europejskiego komiksu. Pozostaje wierny swojej ulubionej tematyce: socjologicznej, społecznej i obyczajowej. Oprócz tworzenia komiksów, Bilal zajmuje się też kinem. Wyreżyserował trzy pełnometrażowe filmy, w tym Immortal (2004) czyli adaptację Kobiety-pułapki.

Zródło: Wydawnictwo Kurc